Sunday, July 28, 2013

Tudung


Aurat bagi wanita dan juga lelaki itu, prinsip asasnya sama. Selain daripada menutup, ia juga sepatutnya tidak bersifat membentuk tubuh dan tidak nipis sehingga menampakan kulit. 

Bagi wanita, kepala wajiblah ditutupi sehingga ke bahagian dada. Disamping, ia wajib memenuhi spesifikasi yang disebutkan tadi. 

Pada ketika ini bermacam inovasi tudung wujud dipasaran. Pelbagai fesyen dan warna. Daripada tudung umpama semutar berbalut di kepala sehinggalah ada yang seolah-olah bertudung saji (maaf jika saya tidak begitu pandai mengambarkan).

Saya mendapati terdapat beberapa jenis tudung yang tidak memenuhi tuntutan syara’ apabila ia dipakai walau selabuh (melebihi bahagian dada) mana sekalipun. Antaranya: 

1. Material tudung yang bersifat elastik kerana ia membentuk bahagian badan apabila dipakai. 

2. Tudung yang “transparent” berkain jarang sehingga menampakan bahagian dalam, iaitu bahagian anak tudung. 

Fesyen tidak salah, asalkan ia memenuhi tuntutan agama dan "maqsad" untuk memelihara maruah diri itu tercapai. Firman Allah s.w.t: 

يَا أَيُّهَا النَّبِيُّ قُل لِّأَزْوَاجِكَ وَبَنَاتِكَ وَنِسَاء الْمُؤْمِنِينَ يُدْنِينَ عَلَيْهِنَّ مِن جَلَابِيبِهِنَّ ذَلِكَ أَدْنَى أَن يُعْرَفْنَ فَلَا يُؤْذَيْنَ وَكَانَ اللَّهُ غَفُورًا رَّحِيمًا

"Wahai Nabi, suruhlah isteri-isterimu dan anak-anak perempuanmu serta perempuan-perempuan yang beriman, supaya melabuhkan pakaiannya bagi menutup seluruh tubuhnya (semasa mereka keluar); cara yang demikian lebih sesuai untuk mereka dikenal (sebagai perempuan yang baik-baik) maka dengan itu mereka tidak diganggu. dan Allah adalah Maha Pengampun, lagi Maha Mengasihani" [Al-Ahzab: 59] 

P/s: Saya bukan pakar atau pemerhati tudung, tetapi ia sudah zahir kelihatan. Maka saya pun bicaralah juga... 

No comments: