Tuesday, January 29, 2013

Mengisi Jiwa


Betapa seringkali jiwa manusia keletihan menghadapi pelbagai macam cubaan dunia dan yang tidak akan lepas daripada masalah.
Maka manusia cuba pelbagai cara untuk menghilang letih dijiwa dengan hiburan.  Terjadilah pelbagai macam lambakan hiburan yang manusia ciptakan untuk mengisi kehambaran jiwa. Sudahnya budaya baru, hedosime  yang hanya menambah masalah. Ia umpama air masin yang mengisi ketandusan jiwa.
Sedang manusia lupa dan lalai, satu-satunya cara mengubati kekosongan jiwa manusia hanyalah dengan mengingati Sang Pencipta segala makhluk. Berpaling daripada mengingatinya bermakna memilih “kehidupan” yang sempit.  Allah s.w.t berfirman:
"Dan sesiapa yang berpaling ingkar dari ingatan dan petunjuk Ku, maka sesungguhnya adalah baginya kehidupan yang sempit, dan Kami akan himpunkan dia pada hari kiamat dalam keadaan buta"  [Toha: 124]
Allah mengambarkan Kehidupan tanpa pergantungan kepada tuhan menjadikan hidup manusia terasa sempit kerana sememangnya fitrah manusia itu dicipta dengan elimen jiwa yang perlu diberikan pengisian. Umpama fizikal badan yang memerlukan makan minum, demikian jugalah jiwa manusia. Mengabaikannya bererti merosakkannya, dan membiarkannya kosong dengan kebaikan bererti mengisinya kepada keburukan.
Bahkan, kesempitan jiwa yang tidak terisi itu turut ditambah dengan fikiran manusiawi yang biasanya suka akan kebendaan tetapi terbatas kemampuan untuk memilikinya.
Jiwa merasa lebih gelisah dengan sikap manusia disekeliling yang suka membanding-banding dan berbangga dengan harta yang dimiliki. Tekanan dan tuntutan seperti inilah menyebabkan jiwa manusia bertambah letih dan terasa sempit.
Allah menjelaskan dalam Al-Quran:
“ketahuilah bahawa (yang dikatakan) kehidupan dunia itu tidak lain hanyalah (bawaan hidup yang berupa semata-mata) permainan dan hiburan (yang melalaikan) serta perhiasan, juga  bermegah-megah di antara kamu (dengan kelebihan, kekuatan, dan bangsa keturunan) serta berlumba-lumba membanyakkan harta benda dan anak pinak; (semuanya itu terhad waktunya) umpama hujan yang (menumbuhkan tanaman yang menghijau subur) menjadikan penanamnya suka dan tertarik hati kepada kesuburannya, kemudian tanaman itu bergerak segar (ke suatu masa Yang tertentu), selepas itu engkau melihatnya berupa kuning; akhirnya ia menjadi hancur bersepai; dan (hendaklah diketahui lagi, bahawa) di akhirat ada azab yang berat dan (ada pula) keampunan beserta keredaan dari Allah. Dan (ingatlah, bahawa) kehidupan dunia ini tidak lain hanyalah kesenangan yang memperdaya” [Al-Hadid: 20]

Menenangkan Jiwa Dengan Mengingati Tuhan
Satu-satunya cara yang dapat membuka kesempitan jiwa daripada pekungan dunia adalah dengan mengingati tuhan dan keluasan rahmatnya dalam kehidupan kita. Allah s.w.t berfirman:
"(Iaitu) orang-orang yang beriman dan tenang tenteram hati mereka dengan zikrullah. Ketahuilah dengan zikrullah itu tenang tenteramlah hati manusia” [Al-Ra’d: 28]
Al-Imam Al-Qurtubi dalam tafsirnya menukilkan keadaan bagaimana dengan zikir seseorang dapat mententeramkan jiwa, katanya: Iaitu mereka yang mengingati Allah dan memerhatikan tanda-tanda (kebesarannya), lalu mereka akan mengetahui kesempurnaan kekuasaannya melalui basirah (pengamatan)[Al-Jami’ Li Ahkaam Al-Quran, jilid9, ms315 ]
Maka yang dimaksudkan dengan zikir tersebut adalah ketenangan jiwa yang terhasil bukan sekadar mengingati adanya tuhan, tetapi ia diikuti dengan penghayatan yang meresap ke dalam sanubari manusia.
Jika diamati terdapat beberapa sebab mengapa jiwa manusia boleh berubah menjadi tenteram, bahkan utuh menghadapi segala macam cubaan, hanya dengan zikrullah. Antaranya:
1.            Kerana ia diisi dengan kebergantungan kepada Yang Maha Kuasa. Punca kekuatan dan motivasi disandarkan kepada Allah s.w.t.  
“Sesungguhnya orang-orang yang beriman itu (yang sempurna imannya) itu adalah mereka yang apabila disebut nama Allah (dan sifat-sifatnya) gementarlah hati mereka; dan apabila dibacakan kepada mereka ayat-ayatNya, bertambahlah iman mereka, dan kepada Tuhan mereka jualah mereka berserah” [Al-Anfal: 2]
2.            Disamping itu juga, dengan mengingati kebesaran tuhan manusia sebenarnya sedang mendidik jiwanya untuk beralih kepada tuntutan nafsu yang pelbagai kepada tuntutan tuhan yang Maha Esa.
Menuruti kepada Yang Satu pastinya lebih mudah daripada memenuhi keinginan sendiri yang rencam. Bahkan ia  membebaskan diri kita daripada belengu untuk memenuhi kehendak orang lain agar mereka “menyukai” diri kita. Kesemuanya itu hanya terjadi dengan mengingati Allah dan mencari redha-Nya sahaja.
Nabi s.a.w bersabda:
«مَنِ الْتَمَسَ رِضَى اللَّهِ بِسَخَطِ النَّاسِ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُ ، وَأَرْضَى النَّاسَ عَنْهُ ، وَمَنِ الْتَمَسَ رِضَا النَّاسِ بِسَخَطِ اللَّهِ سَخَطَ اللَّهُ عَلَيْهِ ، وَأَسْخَطَ عَلَيْهِ النَّاسَ»
 “Sesiapa yang berusaha mendapatkan redha Allah sekalipun akan menyebabkan kemarahan manusia, maka Allah meredhainya dan menjadikan manusia pula redha kepadanya.  Dan (sebaliknya) sesiapa yang berusaha mendapatkan redha manusia dengan kemurkaan Allah, maka Allah murka kepadanya dan menjadikan manusia pula murka kepadanya” [Riwayat Ibn Hibban: no 276]
3.            Manusia yang mengingati tuhan menyakini bahwa segala kesusahan dunia merupakan ujian tuhan dan bagi setiap cubaan pastinya menatijahkan ganjaran. Allah s.w.t berfirman dalam Al-Quran:
“Tidak ada kesusahan (atau bala bencana) yang menimpa (seseorang) melainkan dengan izin Allah; dan sesiapa yang beriman kepada Allah, nicaya Dia akan memberi petunjuk kepada hatinya, Dan Allah Maha mengetahui akan tiap-tiap sesuatu” [Al-Taghabun: 11]
Kesimpulannya, mari kita sama-sama memulakan hari pertama-tamanya dengan mengingati Allah s.w.t, beralih kepada kesempitan hidup semata-mata dunia kepada keluasan rahmat yang ada disisi tuhan.
Bahkan manusia yang hanya sibuk memikirkan dunia semata sehingga meninggalkan tuntutan untuk mengingati tuhan sebenarnya adalah manusia yang layak untuk kita jauhi dan tinggalkan. Firman-Nya:
“Maka berpalinglah (hai Muhammad) dari orang yang berpaling dari peringatan kami, dan tidak menginginkan kecuali kehidupan duniawi” [Al-Najm: 29]
Semoga diri kita mendapat ketenteraman dan kekuatan jiwa melalui rahmat Allah s.w.t dengan jalan zikrullah!. Ameen

No comments: