Saturday, January 12, 2013

Jom Mencari Ilmu Wahai Para Muslimah


Saya terbaca komentar Al-Hafiz Ibn Al-Jauzi terhadap keadaan muslimah di zamannya, dia berkata: 

"Aku terus mengajak orang-orang untuk mempelajari ilmu pengetahuan (agama), sebab ilmu pengetahuan (agama) adalah lentera yang dapat dijadikan petunjuk jalan. 

Namun aku melihat kaum wanita lebih memerlukan kepada perhatian ini dari kaum lelaki kerana mereka sudah sangat jauh dari ilmu pengetahuan dan sudah dikalahkan oleh pelbagai keinginan.

Pada umumnya, di waktu kecil perempuan tidak pernah belajar al-Quran, tidak mengenal bersuci dari haid, tidak mengenal rukun-rukun solat, tidak mengetahui hak-hak suami sebelum bernikah, dan bahkan terkadang ia melihat ibunya menunda mandi (dari haid) sampai hendak mencuci pakaian dan masuk bilik air tanpa sarung. 

Jika ditanya maka dia akan menjawab, "Disini hanya ada saudaraku dan puteriku" 

Dia juga mengambil  harta suami tanpa izin. Selain itu dia menjampi-jampi (pengasih) pada suaminya dan menyatakan bahawa hal ini boleh dilakukan agar suami sayang kepadanya. Mereka melakukan solat dengan cara duduk, padahal dia mampu untuk melakukan solat dengan cara berdiri, mencari cara untuk mengugurkan kandungan apabila dia hamil dan lain-lain..."  [أحكام النساء - لابن الجوزي]

-------------------------------------
Kita Pada Waktu Ini

Keadaan sudah pun jauh berubah, dan itu adalah pandangan beliau pada masa itu. Bagaimana pula keadaan muslimah kita pada hari ini. Adalah menjadi tanggungjawab mereka untuk sedar kepentingan mencari ilmu agama. 

Peranan kita (lelaki) untuk memotivasikan dan mengajak mereka bersama-sama mencari ilmu. 

Dengan cuti kerja saya yang masih berbaki dua minggu lebih, saya cuba untuk mentelaah fatwa-fatwa berkenaan dengan fiqh wanita. Itu azamnya. Setidaknya bila pulang ke kampung nanti saya boleh mengajarkannya kembali untuk manfaat saudari-saudari  perempuan dikalangan keluarga, insya'Allah. 

Andai kata, tak ada wanita yang benar-benar ingin memahami "fiqh wanita" itu sendiri, biar kita yang mulakan usaha. Setidaknya, kita dapat membendung kejahilan itu berlaku dalam kalangan ahli keluarga kita dengan mengajarkannya kepada mereka kelak. 

Mohon doanya...Wallahu musta'aan. 

No comments: