Friday, October 18, 2013

Pemuda Pemudi Mengemudi Arus Perubahan

Semasa MABIT Al-Amin lepas, ketika perbincangan halaqah tafseer Al-Kahf, saya ada menukilkan suatu ungkapan Dr.Wahbah Al-Zuhaili mengenai keistimewaan فتية (pemuda). Menarik untuk kita renungkan bersama, Katanya:

أن الشباب أقبل للحق وأهدى للسبل من الشيوخ الذين عتوا وانغمسوا في دين الباطل، ولهذا- كما ذكر ابن كثير- كان أكثر المستجيبين لله تعالى ولرسوله صلى الله عليه وآله وسلم شبابا، وأما المشايخ من قريش فبقوا على دينهم، ولم يؤمن منهم إلا القليل. 

أخرج الطبراني وابن المنذر عن ابن عباس قال: ما بعث الله نبيا إلا وهو شاب، وقرأ: قالوا: سمعنا فتى يذكرهم يقال له إبراهيم [سورة الأنبياء: 60]

"Sesungguhnya pemuda tu lebih menerima kebenaran dan lebih menerima petunjuk jalan daripada orang dewasa yang mereka itu degil dan tenggelam pada agama yang batil. 

Oleh yang demikian, sepertimana yang disebutkan oleh Ibn Kathir: "Kebanyakkan golongan yang menyahut seruan Allah ta'ala dan Rasul-Nya shallallahu 'alaihi wasallam adalah pemuda, dan ada pun golongan mashayeikh (golongan dewasa) mereka itu kekal dengan agama mereka, dan mereka tidak beriman melainkan sedikit" 


Al-Tabrani dan Ibn Al-Munzir meriwayatkan daripada Ibn Abbas, dia berkata: Tidaklah Allah mengutusakan seorang Nabi itu melainkan dia seorang pemuda, lalu dia (Ibn Abbas) membacakan (Firman Allah) "Mereka berkata, kami mendengar ada seorang pemuda yang mencela (berhala-berhala ini), namanya Ibrahim [Al-Anbiyaa': 60]...." [تفسير المنير: 15/217]


_______________________________

Golongan muda! 


Di usia ini, janganlah bazirkan masa dan tenaga dengan sewenang-wenangnya untuk tidur, berborak di alam maya, dan perkara tidak berfaedah lainnya. Gunakan kecergasan minda dan fizikal yang ada dengan perkara berfaedah yang membuatkan diri dapat menyumbangkan kepada kebaikan ummah. 


Ini kerana, saat ini merupakan saat istemewa dengan semangat dan jiwa berkobar-kobar, dan jika ia digerakkan kepada kebaikan amatlah besar kesannya kepada agama. Semangat! 


P/S: Semoga saya juga sebahagian yang bersemangat seperti pemuda Al-Kahf.




No comments: