Wednesday, July 24, 2013

Pelaku Maksiat di Bulan Ramadhan

[FATWA MENGENAI RAMADHAN] 

سئل فضيلة الشيخ - رحمه الله تعالى -: حينما يقع الصائم في معصية من المعاصي وينهى عنها يقول: «رمضان كريم» فما حكم هذه الكلمة؟ وما حكم هذا التصرف؟

Fadhila Al-Shaikh (Soleh Ibn Uthaimeen) telah ditanya – rahimahullah – : “Tatkala seseorang yang berpuasa terjerumus dalam maksiat, dan dia ditegah (daripada melakukannya), Dia menjawab: “Ramadhan Kareem” Maka apakah hukum perkataan (ucapan) ini? Dan apakah pula hukum bagi perbuatan tersebut?

فأجاب فضيلته بقوله: حكم ذلك أن هذه الكلمة «رمضان كريم» غير صحيحة، وإنما يقال: «رمضان مبارك» وما أشبه ذلك، لأن رمضان ليس هو الذي يعطي حتى يكون كريماً، وإنما الله تعالى هو الذي وضع فيه الفضل، وجعله شهراً فاضلاً، ووقتاً لأداء ركن من أركان الإسلام،

Fadhila (Al-Shaikh) menjawab dengan katanya: “Hukum yang demikian itu, bahawasanya perkataan “Ramadhan Kareem” tidak sahih (benar). Tetapi (sepatutnya) diucapkan “Ramadhan Mubaraak” (yang diberkati) dan yang seumpama dengannya. 

Ini kerana bukanlah ramadhan itu yang memberi sehingga ia menjadi “kareem” (pemurah – mulia). Akan tetapi Allah ta’ala yang meletakkan padanya kelebihan, dan menjadikannya bulan yang mempunyai fadhilat (kelebihan) dan sebagai waktu untuk menunaikan salah satu rukun daripada rukun-rukun Islam. 

وكأن هذا القائل يظن أنه لشرف الزمان يجوز فيه فعل المعاصي، وهذا خلاف ما قاله أهل العلم بأن السيئات تعظم في الزمان والمكان الفاضل، عكس ما يتصوره هذا القائل، 

Dan seolah-olah yang mengucapkan ini (ketika bermaksiat) menyangka, disebabkan mulianya waktu ini maka harus baginya melakukan maksiat. Ini bertentangan dengan apa yang diucapkan oleh ahli sarjana, bahawasanya kejahatan menjadi sangat besar (dosanya) apabila ia dilakukan pada masa dan tempat yang mempunyai kelebihan, bertentangan dengan apa yang digambarkan oleh si pengucap ini. 

وقالوا: يجب على الإنسان أن يتقي الله عز وجل في كل وقت وفي كل مكان، لاسيما في الأوقات الفاضلة والأماكن الفاضلة، وقد قال الله عز وجل: {ياأَيُّهَا الَّذِينَ ءَامَنُواْ كُتِبَ عَلَيْكُمُ الصِّيَامُ كَمَا كُتِبَ عَلَى الَّذِينَ مِن قَبْلِكُمْ لَعَلَّكُمْ تَتَّقُونَ } فالحكمة من فرض الصوم تقوى الله عز وجل بفعل أوامره واجتناب نواهيه،

Dan mereka (ahli sarjana) mengatakan: Wajib ke atas manusia supaya bertaqwa kepada Allah ‘azza wa jalla pada setiap masa dan tempat, lebih-lebih lagi pada waktu-waktu yang mempunyai fadhilat dan tempat-tempat yang mempunyai fadhilat. 

Firman Allah ‘azza wa jalla: “Wahai orang-orang yang beriman! Diwajibkan ke atas kamu berpuasa sebagaimana diwajibkan ke atas orang-orang yang terdahulu daripada kamu, supaya kamu bertaqwa”

Maka hikmah daripada kefardhuan puasa adalah taqwa kepada Allah ‘azza wa jalla dengan melaksanakan perintah-Nya dan meniggalkan larangan-Nya.

وثبت عن النبي صلى الله عليه وسلم أنه قال: «من لم يدع قول الزور، والعمل به، والجهل، فليس لله حاجة في أن يدع طعامه وشرابه» فالصيام عبادة لله، وتربية للنفس وصيانة لها عن محارم الله، وليس كما قال هذا الجاهل: إن هذا الشهر لشرفه وبركته يسوغ فيه فعل المعاصي.

Dan telah thabit daripada Nabi s.a.w bersabda: “Sesiapa yang tidak meninggalkan kata-kata nista, dan melakukannya, serta (perlakuan) jahil, maka Allah tidak berhajat untuk dia meninggalkan makan dan minumnya” 

Maka puasa adalah ibadah untuk Allah, dan tarbiah serta perisai untuk jiwa daripada keharaman (yang ditentukan) Allah, dan bukanlah seperti mana yang dikatakan oleh orang jahil ini: “Sesungguhnya bulan ini disebabkan kemulian dan keberkatannya, dibolehkan melakukan maksiat.”

[Diterjemahkan daripada buku: مجموع فتاوى ورسائل ابن عثيمين، دار الوطن - دار الثريا] 
Soalan fatwa no: 154. 

----------------------------------------------

Beberapa kesimpulan daripada fatwa ini: 

1. Ucapan "Ramadhan Kareem" sebaiknya tidak digunakan dan digantikan dengan "Ramadhan Mubarak".

2. Keberkatan di bulan Ramadhan ini bukanlah bermaksud pelaku maksiat boleh meneruskan maksiatnya kerana adanya rahmat dan fadhilat bulan ini. 

3. Dikalangan ahli sarjana menyatakan bahawa, melakukan maksiat di bulan Ramadhan sangat besar dosanya. Sebagaimana ia mempunyai kelebihan yang banyak.

Sahabat sekalian, semoga kita benar-benar berusaha untuk mendapatkan rahmat Allah s.w.t pada bulan ini dan terhindar daripada melakukan maksiat di dalamnya. Ameen ya Rabb!

No comments: